Profeten Muhammed

Morsning korsning!

Förlåt för att jag inte kommer med mer intressantare inlägg men just nu väntar jag bara på att få köpa min kamera, sen så! Ska ni få se på pannkakor kan jag lova! Kanske till och med våfflor om ni är snälla :)

Idag har Isac och jag åkt mucho bil och hämtat/lämnat trädgårdsmöbler. I bilen hörde jag att de pratade om han Lars-nånting-nånting som avbildade muhammed vet ni? Som kränkte massa muslimer och hittan o dittan.
Detta har såklart dragit igång en debatt om yttrandefriheten, och jag måste bara säga att det är svårt att veta vad man ska tycka. Yttrandefrihet måste ju även gälla negativa saker? Annars finns det ju ingen mening med det. För vart går gränsen mellan hets mot folkgrupp/kränkande och yttrandefrihet? Enligt mig så går gränsen om man säger något negativt mot vad någon är, eller vad någon valt/gjort. Kränkande enligt mig är alltså när man kritiserar någon för något den själv inte valt, hudfärg, läggning osv. Medan yttrandefriheten gäller kritik mot vad någon gjort/valt t.ex. ett parti eller politiker, eftersom de har valt själva vad de vill stå för.
Men vart placerar man då Lars-nånting-nåntings målning som kränker muslimer eftersom deras tro och religion säger att profeten inte får avbildas? Ja, jag vet inte faktiskt. Om någon har något vettigt svar så kommentera gärna :)


Ja, tycker faktiskt att det är roligt med såna här debatter. Sen skiter jag i om ni tycker det eller inte, kroho!


Avslutar med en häftig bild som min man tagit på mig och Kajsa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0